Home Aktiviteter - Kalmar Trädgårdsförening HUR DU SKÖTER OM OCH VÅRDAR DIN JORD PÅ ETT HÅLLBART SÄTT

Kalmar Trädgårdsförening

Platser

Hotell & Vandrarhem Svanen

nov 23 2023
Expired!

HUR DU SKÖTER OM OCH VÅRDAR DIN JORD PÅ ETT HÅLLBART SÄTT

Torsdag den 23 november Plats Hotell Svanen

Trädgårdsmästare Nilla Bygdén kommer att föreläsa om vad jord egentligen är, hur du kan förbättra din befintliga jord och hur du kan arbeta med olika typer av kompostering. Hon kommer också att prata lite om problematiken med säckjord och pyralider samt dela med sig av sina tips och erfarenheter. Möjlighet att ställa frågor kommer att finnas.

I samband med föreläsningen kommer vi att bjuda på en rejäl fika med smörgås. För att veta hur mycket fika vi ska beställa behöver vi ha in anmälning till föreläsningen på info@kalmartradgardsforening.se senast 16 november.

Nilla Bygden har jobbat som trädgårdsmästare i drygt tjugo år och odlat i mer än trettio. Främst har hon arbetat i historiska trädgårdar i Västergötland, bland annat på Hellekis säteri på Kinnekulle. Hon har även varit lärare på trädgårdsutbildningen ”Trädgårdens Hantverk” vid Göteborgs universitet under en period. Kurser i odling och kompostering har hon hunnit med vid sidan om på vintrarna händer det att hon, tillsammans med sin man, volontärarbetar på gårdar och odlingar på varmare breddgrader.

Idag är Nilla trädgårdsmästare på två gårdar utanför Ulricehamn, Vinsarp och Lönnarps säteri. Där finns en stor köksträdgård med blandning av både grönsaker, blomster, frukt och bär där merparten av hennes arbetstid läggs.

Som odlare och trädgårdsmästare är vikten av en god jord grundläggande, och själva nyckeln till att lyckas med odlingen, om det så är en kålbädd, ett nyplanterat träd eller en perennrabatt. Nilla kommer att dela med sig av sin kunskap och inspirera till att odla mer mat till oss själva och våra insekter.

Evenemanget är avslutat.

Skicka kommentar