SENSOMMARRESAN 2019

sep 7, 2019

Lördagen den 7 september 2019.
Så var det då dags för vår årliga sensommarresa. Denna gång började vi med fika vid hamnen i det vackra Påskallavik. Några hundra meter därifrån väntade Kerstin och Bo Blomdahl för att visa oss sin vackra trädgård. Många frågor ställdes och lika många svar gavs. Tack för att vi fick komma!

Sen bar det av till Astrid Lindgrens Näs där vi startade med att äta lunch. Utställningen om Astrids liv och verk lockade både till skratt och gråt. Vilken fantastisk kvinna hon var som alltid ställde upp för de svaga i samhället!

I den underbara trädgården, designad av Karin Eliasson, kände vi igen flera platser från Astrids böcker t.ex. sockerdricksträdet och Emils snickarboa. De grön miljöerna har växt fram ur teman som var viktiga genom hela hennes författarskap som t.ex. frihet, mod, melankoli och livsglädje. Ambitionen är att trädgården ska väcka känslor och vara en plats att inspireras av och en plats där tankar får rum och samtal förs.

Det kan vi intyga att de ansvariga lyckats med!