0708-24 03 25 info@villakarlsro.se Log In

Bildarkiv

Äpplets dag 2018

Sensommarresan 2018

Så bar det iväg, populärt och alltid så trevligt att åka iväg med stora förhoppningar inför Sensommarresan och hur den ska bli denna gång! Ingen privat trädgård… och Sävsjö, vad kan denna lilla stad erbjuda?
Eventuella tveksamheter kom minsann på skam! Guidade av Johanna i Gröna Sävsjö, fick vi se fantastiska parkanläggningar!
Mitt i Sävsjö, den nyaste parken Lagunen, vatten, träd och buskar och massor av perenner i blom, vilda blommor ettåriga växter i samstämda växtkombinationer! Mycket vackert med utvecklingsmöjligheter! När vi skulle se på Torget och Tunneltorget började det regna och vi fick söka skydd!
Vi hann ändå se mycket fint, så tack Sävsjö!
Efter lunch på motell Vätterleden bar det vidare till Brunstorps gård, genbank för fruktträd, bär och perenner. Många vackra historiska och välbevarade byggnader, bl.a. prototypen för hur de första kolonistugorna skulle se ut. Fin liten stuga där idag biodlare håller till. Vår kunnige guide Lennart Angselius före detta stadsträdgårdsmästare, tog oss med på en spännande resa genom fem århundraden!
Fin dag i parkernas tecken!
Tack till alla medresenärer!
Liselotte

Riksorganisationens sommarmöte 2018 i Blekinge

Några bilder från Sommarmötet 2018 som Bräkne-Hoby Trädgårdsförening arrangerade.

Tusen trädgårdar 2018

Söndagen den 1 juni

Så var det dags igen för den stora dagen då mängder av trädgårdar över hela Sverige är öppna för besök. Några av våra medlemmar var med och visade sina trädgårdar.

Besök på Orrefors Park 2018

Tisdagen den 12 juni

En kväll i Orrefors!
Jag tror att vi alla, som kom till Orrefors Park denna kväll i juni, blev mycket positivt överraskade!
Orrefors, som för oss smålänningar har tagits för given som metropol i glasriket under flera årtionden och som så plötsligt förlorade allt när bruket lades ner.
Här står nu denna kvinna, Jeanette Lennartsdotter, och berättar för oss att Orrefors minsann återigen ska ”upp på kartan”. Med entusiasm, kunskap och goda idéer drivs den nya anläggningen, som sakta växer fram, till något nytt inom glas och konstvärlden. För den ekonomiska startplattan svarar Ingemar Andersson, bilkung och ägare till Liljas bil, en småländsk entreprenör. För planer och genomförande svarar Jeanette.
I Orrefors park finns idag en fantastiskt fin glasutställning, en liten nybyggd hytta där bland andra Jeanette blåser glas. Utanför glashyttan finns en fin parkanläggning med växter som renar jorden från glasbruksgifter (fytopark).

Vilket fint utflyktsmål för oss alla som bor nära och inte minst för turister i Småland.
Tack för en fin och lärorik kväll!

KALMARVANDRING I VÅRENS TID

Torsdagen den 24 maj.

Från Ankaret till Kavaljeren!
En ljuvlig kväll i maj samlade ett trettiotal medlemmar för vandring i ett sommarfagert Kalmar. Landskapsarkitekt Cathrine Hermansson visade prov på sina kunskaper både gällande historia och nutid i vår vackra stadspark. Den som inte promenerar där med blick för träd, får sannerligen skylla sig själv! Vilken skatt! I övrigt lummigt blommande och vacker fond med Kalmar slott och Kalmarsund. Vi fortsatte genom staden och avslutade i Kavaljersparken. Efter två timmars ögonfröjd och faktakunskap vände vi hemåt under trevligt småprat.
Ännu en lyckad kväll i Kalmar Trädgårdsförening! Varmt tack Cathrine!

KÖP-BYT-SÄLJ PLANTOR

Tisdagen den 24 april.

Vilken härlig kväll vi fick!
Under parollen Köp-Byt-Sälj samlades vi i Kalmar Trädgårdsförening i Nya Skälbyträdgården. Aprilvädret lät inte vänta på sig, men regnet drog bort och ett 50 tal personer minglade och pratade växter.
Handelsträdgården Ängsbacken kom med välfylld bil och Anna dukade upp ett fint ”smörgåsbord” av vårens växter.
Janne och Jens grillade korv som föreningen bjöd på. Många av oss tänkte säkert säkert som jag, det här måste vi göra lite oftare.

BOKASHI

Onsdagen den 21 mars.

Bokashi – det nya, snabba och miljövänliga sättet att kompostera matrester och få fantastisk jord.

Hela stora salen i huvudbyggnaden på Skälby var full av folk som ville lyssna till Kajsa Sjaunja från Mikrojord som delade med sig av sin stora kunskap om bokashi. Kön var sedan lång av alla som ville köpa produkter och ställa frågor om dem. Det blev många nya bokashikomposterare denna kväll och ingen gick väl oberörd hem efter denna föreläsning!

Anne Lindgren

Årsmöte 2018

Tisdagen den 27 februari

Årsmöte i snöstorm. Föredragshållaren, Stefan Andersson-Junkka, var insnöad.  Årsmötet kunde genomföras tack vare att tolv tappra medlemmar kunde ta sig fram till Skälby.

Julgrupper på Blomsterlandet 2017

Lördagen den 9 december

Vi har sedan många år, en fin tradition i vår förening. Vi samlas bland julens blommor för att önska varandra God Jul och tacka för året som gått. Tidigare i växthusen på Skälby, men nu under senare år blir vi välkomnade till Blomsterlandet med ett uppdukat smörgåsbord av växter och allt annat som behövs för att göra sin egen julgrupp! Under några timmar flödar energin runt det iordningställda arbetsbordet!
Det kreativa arbetet tillsammans, kaffe och pepparkaka ger en fin start på julen
Tack till Johanna med personal!
Vi hoppas få komma nästa jul igen!

Året i vår trädgård

Tordagen den 16 november

Två konstnärssjälar har skapat denna spännande, kreativa oas i respektfull samklang med naturen!
Många till synes enkla lösningar men med stor effekt, där det omkringliggande odlingslandskapet förhöjer trädgårdsupplevelsen.
”Skogen” känns trolsk, det fina lusthuset och de vackra träden ger känslan av att naturen hela tiden är med och ” bestämmer”!
En spännande trädgård i Småland med påtaglig dansk influens från Vera.
Tack Vera Haugaard och Hans Olofsson för att ni kom och visade fantastiska bilder!

Skörda vatten

Tordagen den 12 oktober

Hur länge kan vi vattna våra trädgårdar med dricksvatten?

Eva Mathiasson är trädgårdstekniker och är en av författarna till boken ”Skörda regnvatten”. Eva berättade om olika sätt att samla/spara och utnyttja regnvatten.

Skapa vindskydd och skuggplatser för att minska växternas behov av vatten.

Täck öppna jordytor med marktäckare för att behålla fuktigheten i marken. därmed vatten och näring.

Äpplets dag i Skälbyträdgården

Söndagen den 24 september

Vi firade Äpplets dag i nya Skälbyträdgården

Äppelbestämning av pomolog Sven Plasgård
Försäljning av äppelträd.

Torka äpplen på olika sätt.

Föreläsning av trädgårdsmästare Johan Hedman om”Trädbeskärning och trädvård”.

Äppelmustprovning.

Kaffe o äppelkaka.

Lotteri o Fina vinster.

Äppelprodukter t ex marmelad  och chutney.

Besök i Ulla och Olof Tränks trädgård

Tisdagen den 12 september

Vi besökte Ulla och Olof Tränks fantastiska trädgård i Dyestad på Öland.

De har en stor trädgård med både grönsaksodling och underbart komponerade rabatter. Ulla delade med sig av mycket kunskap och inspiration.

Sensommarresa 2017

Lördagen den 26 augusti

Resan gick till  den stora trädgårdsfesten på Sofiero

Rosträdgården i Bäckebo

Torsdagen den 6 juli

Vi besökte Lena och Christer Jonssons fantastiska trädgård. Tvåhundra rosor blandat med pioner, klematis och andra perenner. Vi fick många bra tips om skötsel, förökning och gödning.  Mycket inspiration till vilka perenner som trivs tillsammans med rosor.

Tips på såpavatten mot larver och bladlöss
1 liter vatten
5 kapsyler såpa
1 kapsyl T-sprit
1 kapsyl Atamon

Ängsbackens Handelsträdgård

Tisdagen den 16 maj – !

En fin vårkväll samlades vi i på Ängsbackens Handelsträdgård. Där blev vi mottagna av Jenny Eskång, som bjöd på kaffe och en fin genomgång av buskar och perenner med stort odlingsvärde!
Värme och trivsel blev det i hennes vackra orangeri, då 35 personer försökte bänka sig för att lyssna till Jenny. Självklart fick alla sitt lystmäte efteråt,att handla med växter av alla slag till den egna täppan!
Tack Jenny, för en härlig kväll!

Växtkomposition vid växthuset i Skälbyträdgården

Tisdagen den 25 april – växtkomposition!

En kylig aprilkväll samlas vi i föreningen för att titta på hur träd och buskar utvecklas i nya Skälbyträdgården!

Vi får en mycket kunnig och engagerad genomgång av Trädgårdsmästare Johan Hedman.

Efter en knapp timma i kylan flyttar vi in i växthuset för att dricka kaffe med dopp och fortsätta lyssna till Johan och ett utmärkt föredrag i växtkännedom och komposition.

Med 27 personer i växthuset och med dessa engagerande ämnen, blir det ett möte som vi kan gå hem och känna oss riktigt nöjda med

Tack till Johan Hedman och alla medlemmar som slöt upp!

Vårkransar på Blomsterlandet

Tisdagen den 28 mars på Blomsterlandet!

Vi träffades på Blomsterlandet och gjorde vårkrans och andra dekorationer inför påsken.

Årsmöte 2017

Årsmöte hölls i vanlig ordning.

Efter årsmötet berättade folkbildaren Pav Johnsson hur han tycker att en bra trädgård skall vara. Han berättade på ett engagerande och roligt sätt hur man gör trädgården till en bra plats för insekter, fjärilar och fåglar.

Föreningen bjöd på kaffe och eftersom det var fettisdagen fick vi semlor till kaffet.

Julgrupper på Blomsterlandet 2016

Vi träffades och gjorde julgrupper tillsammans. Vi passade också på att köpa julens blommor. Blomsterlandet bjöd på kaffe och pepparkakor. 10 december – 2016

"Pionisten" Leena Liljestrand berättade om sin passion

”PIONISTEN” LEENA LILJESTRAND BERÄTTADE OM SIN PASSION 24 SEPT – 2016

Leena var väldigt passionerad, rolig och inspirerande. Vi fick massor av tips på fina pioner.

Vi drack kaffe och hade lottförsäljning. En av våra medlemmar hade sytt mössor i pionmönstrat tyg. Två av dessa blev populära lotterivinster. Leena fick en mössa i present. Hon blev SÅ glad

Pionsällskapets hemsida hittar du bilder och namn på massor av pioner. Där finns även odlingsråd.

Sensommarresa till Växjötrakten

SENSOMMARRESA TILL VÄXJÖTRAKTEN 28 AUG – 2016

Först åkte vi till Annika Olssons trädgård i Hovmantorp.

Därefter åkte vi till Styragårdens trädgård i Väckelsång där vi kunde handla lite till våra trädgårdar. Här fanns mycket ovanliga växter att köpa.

Vi åt lunch på mysiga Solvikens pensionat i Ingelstad.

Efter att vi ätit åkte vi till Ninni Edheimers härliga trädgård i Stenslanda, Tävelsås.

Resan avslutades med besök hos kända bloggaren Sara Bäckmo i Vederslöv. Hon berättade om alternativ sätt att odla grönsaker. Hennes bloggsida heter Skillnadens trädgård.

Vårt 120-årsfirande i Skälbyträdgården och Tusen Trädgårdar

VÅRT 120-ÅRSFIRANDE I SKÄLBYTRÄDGÅRDEN 3 JULI – 2016

Vi firade med ett trädgårdsloppas och bjöd på ett dignande fikabord med trädgårdstema. Vinnande hatten i hattparaden korades av Bengt Skoog och tal hölls av ordföranden.

Denna dag var det också Tusen Trädgårdar i hela Sverige. Se bilder från en av våra medlemmar som hade sin trädgård öppen.

Orkidévandring på Öland

ORKIDÉVANDRING PÅ ÖLAND VID PENÅSA ÖDEBY 22 MAJ – 2016

Natur- o Geoguide Eva Åkerstedt tog hand om oss.

Det blev en riktigt fin vandring med 24 vandrande och en toppenbra guide.

Plantering i Skälbyträdgården

PLANTERING I SKÄLBYTRÄDGÅRDEN  21 APRIL – 2016

Vi planterade bärbuskar i Skälbyträdgården.

Trädgården är öppen för allmänheten. Skälbyträdgården är en trädgård för alla sinnen.  Man kan känna jorden, lukta på blommorna, höra humlorna surra förbi.

Årsmöte 2016

ÅRSMÖTE 3 MARS – 2016

Efter årsmötet framförde andre vise ordförande från Riksförbundet Svensk Trädgård Inger Palmstierna gratulationer till vårt 120-årsjubeleum.

Inger berättade sedan om växter med många funktioner. Växter som är både är dekorativa, ger frukt och bär samt fyller sin funktion t ex som häck.

Exempelvis
Aronia melanocarpa E. Fin som häckväxt, den växer mer upprätt. Blommar tidigt, lockar till sig bin och får till hösten svarta bär. Bären är fulla av antioxidanter.
Fläder Sambucus nigra. Utmärkt som lä och skydd. Både blommor och bär kan användas till saft, sylt och marmelad.
Röda vinbär Fina som småträd eller stora buskar. Saft av vinbär, rabarber och jordgubbar är en fin kombination.
Svarta vinbär. Frisk fräsch grönska kanske lämplig som rumsavskiljare. Bären används till saft, sylt etc. Bladen kan användas till te.
Blåbär. Vita blommor på våren. Fin höstfärg.
Lingon. Kantväxt. Grön året om.
Smultron. Marktäckare. Enklare än jordgubbar

–Ny text här–

Pelargonsäsongen börjar

Anna Eklund gav oss tips och råd om pelargoner. Anna Eklund är medlem i Svenska Pelargonsällskapet och kontaktombud för Kalmar län.

Den första pelargon kom till Europa i början av 1600-talet och var troligen P. triste. De kom med handelsfartygen som åkte mellan Europa och Indien. Plantor och fröer samlades in i Sydafrika, Kapstaden, där man stannade för att bunkra mat och vatten längs vägen.

Julgrupper på Blomsterlandet 2015

–Ny text här–

Fåglarnas trädgård och holkliv 17 nov – 2015

Tore Hagberg, Jan Ottosson och P-G Svensson från Kalmar Ornitologiska förening berättade om de vanligaste fåglarna i vår trädgård, hur vi skall mata dem på vintern och hur man bygger en bra fågelholk.

En fågelfamilj äter en million insekter under en sommar.
Träd, häckar buskage gynnar fågellivet i trädgården.

En fågelholk skall alltid placeras mot norr eller öster. Söder och väster blir för varmt.

Här är en bra länk som handlar om vad vi kan mata fåglarna med. Se här om fågelmat!

Julgrupper på Blomsterlandet - 2014

Efter tips och inspiration från Blomsterlandets florister var det full fart på planterandet.

Härlig känsla att ha ett helt hav av växter att välja på.

Sensommarresa till Öland 31 Aug - 2014

Vi besökte först Sollidens slottspark därefter åkte vi till Stora Rör

Där träffade vi utomhuspedagogen Torsten Kellander som visade oss sin trädgård.

Vi åt en god lunch hos Anders Lindgren på Hamnkaféet.

När vi hade ätit åkte vi till Albrunna perenner där vi hade möjlighet att handla.

Trädgårdens inredning 13 november 2014

Vi hade besök av Jenny Skoog från Ängsbackens Handelsträdgård.

Vi fick många tips om vad man skall tänka på och hur man avgränsa för att få många trevliga rum i trädgården

Sollidens Slott, Ros och Pelargondag 31 Maj - 2014

Kalmar Stadspark 15 Maj - 2014

Vi gjorde en kvällsvandring i Kalmar Stadspark tillsammans med tidigare parkchef Bengt Skoog, numera visionär och pensionär.

Sensommarresa Brändaholm i Karlskrona 1 Sep - 2013

Vi åkte till Dragsö i Karlskrona där Sveriges vackraste koloniområde ligger.Vi besökte också Bredaviks Örtagård på Sturkö. Där fick vi sakkunnig guidning om användandet av olika örter.

På hemväg gjorde vi en avstickare till Villa Famiglia i Vassmolösa. Där vi fick uppleva en medelhavsträdgård i det vackra orangeriet.

Rosträdgård i Krisvallabrunn 9 Jul - 2013

Vi besökte Monica Björklund och hennes rosenträdgård.

En trädgård med hundratals gammaldags rosor. Monica berättade om sina rosor och även om brunnen och brunnsorten Kristvallabrunn

Årsmöte 27 Feb - 2013

Efter årsmötet berättade Riksförbundet Svensk Trädgårds ordförande Åke Truedsson om sina grönsaksodlingar.

Vi fick veta allt om täckodling, gröngödsling, effektiva mikroorganismer, växthusodling, skörd och förvaring.

Detta gjorde han på ett mycket inspirerande sätt. Alla blev sugna på att odla sina egna grönsaker.

Föreningen bjöd på kaffe och hade lottförsäljning.

Gammaldags Rosor 8 Nov - 2012

”Gammaldags rosor – ofta lättodlade skönheter i rosornas värld”

Den 8 november 2012 hade vi besök av Lars-Åke Gustavsson. Lars-Åke Gustavsson är Sveriges internationellt mest kända rosexpert.

Han berättade om ett sortiment av odlingsvärda sorter och hur de ska användas och odlas.

Resa med Linnétema 26 Aug - 2012

Först gjorde vi ett besök vid Linnéträdgården i Växjö. Den är designad av landskapsarkitekt Ulf Nordfjell. Linnéträdgården vann guldmedalj 2007 på Chelsea Flower Show i London. Nu har den uppförts permanent i Växjö.

Därefter reste vi till Linnés Råshult, Carl von Linnés födelseort. Där vi fick en mycket intressant och rolig guidning av ”Carl von Linné” själv.

Efter lunch fortsatte färden till Klockaregårdens Trädgårdsbutik och Systrarna Skogströms Lantcafe i Öhr.

Vårutflykt till Kristianopel 2 Jun - 2012

Vi besökte Lavendelgården som ägs av Lena och Amir. Vi fick en intressant och rolig guidning av Amir i Lavendelgårdens arboretum. Vi fick se en samling av mer eller mindre exotiska träd och buskar.

Lena och Amir berättade också om alla örter de har i sina temaplanteringar.

Årsmöte 23 Feb - 2012

Efter årsmötet berättade geolog Jan Mikaelsson om ”Röda och gröna trådar – varför det växer som det gör”.

Detta gjorde han på ett mycket inspirerande och pedagogiskt sätt.

Föreningen bjöd på kaffe och hade lottförsäljning.

Julgrupper på Knutsson Blommor 23 Nov - 2011

Vi gör julgrupper på Knutsson blommor i Lindsdal 23 november 2011.

Sensommarresa 4 Sep - 2011

Första stoppet hos Annika Hedman, Föra Trädgård.
Annika har en visningsträdgård, butik och hon visade oss också sin kryddträdgård.

Resan gick vidare till Anna Melanders Alvarträdgård, en bit norr om Löttorp. Detta är en privat trädgård men var med år 2010 i Tusen trädgårdar. Efter lunch på Restaurang Sjöstugan i Byxelkrok besökte vi B’stöö Träd och Buskar. Där fanns möjlighet att köpa ovanliga träd och buskar.

Julgrupper 27 Nov - 2010

Inköp av julens blommor i växthuset på Skälby 27 november 2010.

Försommarresa - 2010

Försommarresa till Äpplekungarnas Rike och Sveriges Trädgård

Kalmar Trädgårdsförening tillsammans med koloniföreningar i Kalmar gjorde den 30/5 en bussresa till Blekinge. Vi fick en inspirerande och kunnig guidning av Tomas Nilsson, från Tädgårdsamatörerna.  På resan besökte vi bland annat:

• Äppleblomningens Lunnabacken och Bröderna Nelsons botaniska trädgård.
  • Ylva och Per-Åke Foglert i Backaryd  som har en skogsomgärdad trädgård med mycket berg i dagen.
  • Solvig, Johanna och Bo Johnérs exotiska trädgård i Torsås.

Blomsterinspiration - 2010

Duktiga florister från Buketten visade och pratade om blombinderi.

Soliden - 2009

Försommarresa till Äpplekungarnas Rike och Sveriges Trädgård

Trädgårdsmästare Eva Håkansson berättar om slottsparken och dess växter.

Påskgrupper på Knutssons i Lindsdal - 2009

Julgrupper på Knutssons i Lindsdal - 2008

Bo & Levamässan - 2008

Vi planterade en rosenrabatt och värvade medlemmar för glatta livet. Gunnel Carlsson från "Gröna Rum" hjälpte till.

Gröna trädgårdar på Kvarnholmen - 2007

Onsdagen den 30 maj var vi ca 15 medlemmar som fick möjlighet att följa med på en stads- och trädgårdsvandring med Gunnar Magnusson och Tage Holgersson.

Lilla Toscana - 2006

En vacker junikväll besökte vi Lilla Toscana, en underbar privatträdgård.

• Saligheten är en köksträdgård där man odlar morötter, potatis och örter.
  • Hemligheten är arbetsrummet med kompost och skolning av plantor.
  • Lyckan ”finrummet” med  spaljé av klematis och myskmadra som marktäckare.
  • Glädjen är en nyare och mer öppen del av trädgården.